23948sdkhjf

Videnscenter og VR-brille snupper sølv i London

Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark kunne onsdag iklæde sig titlen som sølvvinder af den  internationale pris Learning Technologies Awards (LTA) i kategorien ”Bedste innovative nye læringsteknologi 2019”.

Læs også: Virtual Reality skal træne personale i konflikthåndtering

Sølvet blev givet til læringsplatformen ViVA, der via et mix af virtual reality og gamification gør det muligt for elever på landets social- og sundhedsuddannelser at bevæge sig rundt i simulerede tredimensionelle læringsrum.

ViVA er et værktøj til undervisningen udviklet i et tæt samarbejde mellem Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark, Teknologisk Institut og teknologivirksomheden Cadpeople.

På det internationale landkort
Prisen regnes for internationalt at være en af de mest prestigefyldte inden for Learning & Development branchen. Det skriver videnscenteret i en pressemeddelelse.

- At vinde sølv betyder ikke kun noget for Videnscentret, men for alle SOSU skolerne i Danmark. Det sætter os på det internationale landkort i forhold til at udforske nye grænser inden for læringsteknologier, samt muligheden for at tilbyde den bedst mulige uddannelse af fremtidens sundheds- og omsorgsmedarbejdere. Prisen er et vigtigt billede på hvad der kan skabes når vi går sammen om udvikling og test af nye veje ind i elevernes læring, siger Videncenterleder René Martin Larsen.

Om læringsplatformen ViVA
ViVA er en forkortelse for Virtuel Velfærdsteknologi i Anvendelse, og er kort beskrevet en tredimensionel VR-lejlighed, hvor elever på social- og sundhedsuddannelserne får mulighed for at opleve tilværelsen og omgivelserne i rollen som dement.

Derudover kan eleverne trænes i at bruge en lang række velfærdsteknologier i et sikkert virtuelt miljø, hvor alt kan afprøves flere gange, og hvor det er tilladt at begå fejl. 

– Der er ingen tvivl om at brugen af VR i undervisningen vil være med til at revolutionere den måde eleverne lærer på, og understøtte behovet for individualiseret læring. Ud over at få udbygget deres teknologi forståelse og It-færdigheder får eleverne også adgang til en lang række indsigter og scenarier, der vil klæde dem bedre på til den praksis, de skal møde, og er med til at gøre undervisningen mere levede og engagerende, slutter René Martin Larsen.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.094