23948sdkhjf

Kommune byder ind: Sådan gør I hjælpemidlet bedre

En ny undersøgelse fra Teknologisk Institut viser blandt andet, at mere end 61 procent af de adspurgte kommuner mener, at velfærdsteknologi er vigtigt for at fastholde velfærdsniveauet i Danmark. Samtidigt siger 57,5 procent, at den praktiske brug af velfærdsteknologi er den største barriere.

Den danske velfærdsteknologivirksomhed Liftup, der har udviklet løftestolen Raizer, forsøger derfor at inddrage kommuner i udviklingen af hjælpemidler for at skabe integration, kendskab og ejerskab.

- Man rammer aldrig helt rigtigt første gang, når man udvikler ny velfærdsteknologi. Derfor er det vigtigt at lave en anden generation af de løsninger, der klarer sig godt på markedet, og som med fordel kan ændres, så det er nemmere at implementere og bruge i praksis, forklarer Majbritt Aagaard, senior projektleder hos MedTech Innovation Consortium (MTIC), og tilføjer:

- Man er nødt til at se på, hvordan kommunerne bruger produktet. Den viden er svær at få, hvis ikke man inddrager og arbejder tæt sammen med dem, der i sidste ende skal bruge produktet.

Brugerinddragelse sikrer velfærdsteknologiens overlevelse
Der er sket meget, siden Raizer blev kåret som en af de fem bedste opfindelser i 2015, oplyser Liftup. Den batteridrevne mobile løftestol vandt indpas, fordi den på få minutter kan hjælpe en falden person op fra gulvet og på benene igen.

- Det drejer sig ikke kun om at rejse borgeren op, men om at gøre det bedre, hurtigere og med værdighed og arbejdsmiljø i fokus. Vi har derfor lyttet til de ønsker, behov og erfaringer, som kommunerne, brugerne og borgerne har. Nu kan vi lancere en ny version af vores Raizer løftestol, som er forbedret på netop disse områder, siger Henrik Haugaard, salgschef i Liftup.

I processen med at udvikle og designe Raizer II, der er endnu lettere og mere effektiv at bruge, har Liftup samarbejdet tæt med udvalgte kommuner, social- og sundhedshjælpere, MTIC og Design Psykologi.

- Vores analyse efter de indledende faser med brugerne viste, at området ’Interaktion og brug’ var vigtigere at forbedre end nogen af de andre områder. Den måde, den første generation skulle samles på, krævede lidt indsigt i produktet. Vi har derfor koncentreret os rigtig meget om at lette brugen og forbedre totaloplevelsen af produktet, forklarer Henrik Haugaard og fortsætter:

- Før havde vi fire ben og to ryglæn, der skulle monteres korrekt. Med den nye Raizer har vi fire identiske ben og to identiske ryglæn, som ikke kan samles forkert. Som noget nyt har vi også arbejdet med lyde og lys, der løbende fortæller brugeren, når de enkelte dele er monteret korrekt. Det er afgørende, at Raizer er nem for alle at bruge og ikke kræver produktindsigt, så pleje- og sundhedspersonalet let kan anvende den.

Spørger man Majbritt Aagaard, der undervejs i projektet har udfordret både Liftup og kommunerne, er Liftup kommet godt i mål:

- Liftup har været rigtig gode til at forstå, hvad der blev efterspurgt. Selvom det ved første øjekast kan være lidt svært at se, har de fået utrolig mange detaljer og ønsker med ind i det nye produkt. Det er gjort på en fin og innovativ måde uden at øge kompleksiteten. Det kræver ikke den store undervisning at bruge løftestolen, og det minimerer kommunernes udgifter og er godt for personale og borgere. Vi undgår, at stolen står og samler støv, fordi personalet er usikker på, hvordan den skal samles og anvendes.

Den nye løftestol er blevet taget godt imod af både personalet og borgerne i Herning Kommune.

- Den nye Raizer er utrolig nem at samle. Det kunne være lidt besværligt med den første udgave af stolen, hvis der var gået noget tid siden, jeg sidst havde brugt den. Det gør borgeren utryg, hvis man er usikker. Det problem har jeg ikke med den nye stol, siger Lis Sørensen, der arbejder som social- og sundhedsassistent i hjemmeplejen i Herning Kommune, og fortsætter:

- Det sker jævnligt, at vores ældre borgere falder i hjemmet. Stolen giver borgeren et værdigt løft og skåner samtidig mig og mine kollegaer. Vi undgår tunge løft, og stolen kan være med til at nedbringe sygefravær og skulder- og rygskader.

For nylig var Lis Sørensen på besøg hos 90-årige Johanne Jørgensen, der bor i Sunds, hvor den nye løftestol måtte tages i brug.

- Jeg kunne pludselig mærke, at mit ene ben gav efter under mig, da vi var på vej fra badeværelset mod mit soveværelse, og så faldt jeg, før Lis kunne nå at hjælpe mig. Det var behageligt at blive løftet af stolen, og jeg følte mig meget tryg ved den. Det gik hurtigt og var en rigtig god oplevelse i stedet for at skulle hives op af to hjemmehjælpere, siger Johanne Jørgensen. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093