23948sdkhjf

Vileda hjælper Vordingborg Kommune med rengøring i en branche med mange amatører

Coronakrisen skaber behov for standarder i en branche nærmest uden. Men med krisen vokser kravene, og Vileda er førende på feltet. Vordingborg Kommune er blandt firmaets storkunder.

En af verdens største rengøringskoncerner, Vileda Professional, sikrer hygiejnen mange steder på kloden med en stribe specielle produkter samt uddannelse af personale mv.
Vordingborg Kommune er bl.a. kommet til og har med stor tilfredshed oplevet virksomhedens tilgang. Det vender vi tilbage til.
Først skal vi se på et område uden de nødvendige krav til standarder, hvilket kan koste liv, når f.eks. COVID-19 spreder sig på plejehjem.

”Med coronakrisen er det gået op for rigtig mange, hvor vigtigt det er at holde et ordentlig rengøringsniveau,” siger salgschef for Vileda Danmark, Jonas Petersen. Han tilføjer:

”Man skal forstå, at det er hårdt arbejde at lave de rigtige løsninger, og både det offentlige og det private har sparet alt for meget på området. Vi håber nu, at man ønsker at afsætte ressourcer til at gennemføre den rigtige hygiejniske rengøring i fremtiden.”

Efterlyser fælles standarder

At rengøringsområdet negligeret skyldes i høj grad, at der kun findes få standarder på området. Og ingen krav til at følge dem. Det har medført en skov af billige aktører, som ikke forstår sig på rengøring.

”Og vi har da slet ikke en samlet ordning for, hvornår man er autoriseret til at gøre rent. Du kan gå ned i morgen og starte et selskab med en gulvskrubbe og en spand – uden nogen uddannelse! Det kan man ikke i mange brancher,” påpeger Jonas Petersen.

Han foreslår minimumskrav til uddannelse af medarbejdere som det mest oplagte sted at starte, mens det er er mere besværligt at sikre, at der rent faktisk bliver brugt
ordentlige produkter.

Højt niveau i Vordingborg

Marianne Johnson er rengøringsleder i Vordingborg Kommune. Hun har været glad for samarbejdet med Vileda. Et samarbejde, man har indfaset i en periode, siden det i 2018 blev politisk besluttet at hjemtage rengøringen.

”Jeg kommer fra 27 år i det private, og jeg må indrømme, at jeg var lidt skeptisk i starten. Jeg havde jo mine meninger om, hvad der var godt og hvordan det skulle gøres, men det viste sig, at det var virkelig god kvalitet. Vileda er gode til følge op og løbende være med til at uddanne vores personale,” siger rengøringslederen og tilføjer:

”Vi skulle jo finde en samarbejdspartner, da vi hjemtog rengøringen, og der var mange firmaer at vælge imellem. Nu har partnerskabet kørt et par år, og materialet bliver ikke ødelagt. Det er et super godt design, og det holder,”
fremhæver Marianne Johnson.

Vileda har desuden været gode til at tilrette vogne og materiel til den enkelte medarbejder i kommunen, så det er ergonomisk korrekt, forlyder det.

”Vores medarbejdere er meget begejstrede - ingen tvivl om, at den ergonomiske side er gennemtænkt. Det er også præsentabelt, og jeg kan specielt fremhæve mopperne. Det er vejen frem,” siger hun med henvisning til, at Viledas duomopper kan bruges på begge sider, og at man ikke skal bukke sig for at skifte moppen.

”Vi skal passe på vores medarbejdere, så deres værktøj skal være i orden,” fastslår rengøringslederen.

Uddannelse som hjørnesten

Kennet Askov Jeppesen er distriktschef i Vileda og har ansvaret for Vordingborg Kommune. Han fortæller:

”Vores kunder siger, at det er superrart, at assistenterne er gladere og simpelthen gør bedre rent. Vores produkter holder længere, og du får en bedre driftsøkonomi på sigt, mens rengøringsassistenterne ikke så ofte bliver syge og får arbejdsskader.”

Kennet Askov Jeppesen understreger, at uddannelse udgør en grundlæggende del af Vileda-produkterne:

”De skal bruges, så man får de bedste rengøringsresultater, og medarbejderne skal være opmærksomme på de ergonomiske værktøjer. Det danner en helhed, så man får et godt hygiejnisk slutresultatet.”

For Vileda er uddannelse og samarbejde en kontinuerlig proces i hele produktets levetid.

”Vi kommer ind både som leverandør og samarbejdspartner og er sammen med kunden om det - det er en del af aftalen,” fortæller Kenneth Askov Jeppesen, der som Marianne Johnson har fokus på mopperne.

”Vi kan jo arbejde på flere kvadratmeter, og de skal ikke skiftes så ofte, hvilket også er miljøvenligt i henhold til vores præcise protokoller.”

Præcis dosering er vigtig

Når de ergonomiske rengøringsvogne indstilles efter den enkelte, bliver det helt konkret lettere for personalet at arbejde, fremhæver distriktschefen.

”De genkender det, og der er ingen fejlbrug eller tvivlsspørgsmål, når først de har lært at bruge vognen. Det er et let arbejdsredskab, som du ikke skal bruge for meget energi på, og det er jo vigtigt, at man ikke belastes for hårdt fysisk.”

Kenneth Askov Jeppesen påpeger desuden, at man har præcise blandingsniveauer for brug af produkterne.

”Doseringsmægden er vigtig. Vi laver simpelthen små piktogrammer, som assistenterne skal blande efter. Således bruger vi ikke mere kemi end højst nødvendigt,” forklarer han og tilføjer om sine erfaringer i markedet:

”Når man spørger en typisk rengøringsassistent, hvordan de doserer, så svarer de typisk: ’Ja, sådan lidt ad gangen’. Det er altså uhensigtsmæssigt.”

Se meget mere om samarbejdet med Vordingborg Kommune på: www.kandusepointen.dk

Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079