23948sdkhjf

Guderup Plejecenter iværksætter flere tiltag efter massiv kritik fra pårørende

Flere sager om svigt på Guderup Plejecenter har meldt sig de seneste uger.

En 67-årig beboer har fået en lussing af en nu tidligere SOSU-hjælper. En anden døde et par dage efter, hun var forsvundet fra sin boenhed om natten. Personalet havde kun ledt indenfor, selvom døren ud til stod åben. Flere pårørende mener ligeledes, der bliver talt ned til beboerne.

Det er alt sammen nogle hændelser, som JydskeVestkysten har dækket og talt med de pårørende om. De mange sager har nu fået Guderup Plejecenter og Sønderborg Kommune til at starte en række initiativer.

Kritik fra kvalitetstjek

Konsulentfirmaet har netop været forbi plejecentret for at udføre et ekstraordinært og uanmeldt tilsyn. Resultatet kommer først om et par måneder. Men Sønderborg Kommune har også udført sit eget kvalitetstjek, og det afdækker, at forholdene ikke er gode nok.

- Kvalitetstjekket viser, at ikke alt har været i orden på Guderup Plejecenter, og det er vi ekstremt kede af. Derfor har vi iværksat forskellige tiltag, og en handleplan er på trapperne. For Sønderborg Kommune vil sikre sig, at alle beboere får en værdig pleje og omsorg på Guderup Plejecenter, siger plejecenterchef Joan Slaikjer Hansen.  

Tirsdag den 30. marts er der indkaldt til et ekstraordinært møde i Social- og Seniorudvalget, hvor handleplanen for Guderup Plejecenter præsenteres for politikerne.

Men nogle konkrete tiltag er allerede blevet iværksat. Mange sager har handlet om demente beboere, så nu kommer en demensvejleder til at arbejde med i dag- og aftenvagt på plejecentret. En ny struktur for parring om den enkelte borger er ligeledes indført. Plejehjemmet vil også sætte mere fokus på at øge dialogen med de pårørende. Kommunen vil også skabe en generel kompetenceudvikling på plejecentret.

Udskiftning blandt personalet under COVID-19

Joan Slaijker Hansen peger på, at det seneste år har budt på store udskiftninger blandt personalet, og det har haft en medvirkende effekt på de dårlige forhold, som JydskeVestkysten har beskrevet.

- Det seneste års tid har været et helt usædvanligt år på Guderup Plejecenter med Covid-19 pandemien og et smitteudbrud på plejecentret. Det har givet et stort pres – også for personalet – og der har været stor udskiftning blandt medarbejderne.

- Det har også betydet, at vi har haft alt for mange vikarer ansat, og selv om mange vikarer er dygtige, så er det bedre med fast og uddannet personale, der kender beboerne, pårørende, kolleger og arbejdspladsen. Det er der ved at blive rettet op, og vi har aktuelt haft ansættelsessamtaler mandag og onsdag, og så igen fredag med gode, kvalificerede ansøgere, siger Joan Slaikjer Hansen, der tilføjer, at der grundlæggende er et godt personale på Guderup Plejecenter.  

Sønderborg Kommune har holdt et ekstraordinært møde med beboer- og pårørenderådet mandag den 22. marts 2021. Derudover har ledelsen påbegyndt individuelle dialogsamtaler med beboere og pårørende, og alle beboere og pårørende inviteres i den kommende tid til at fortælle om deres oplevelser og erfaringer med plejen på plejecenteret samt hvordan pårørende ønsker dialogen og samarbejdet.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125