23948sdkhjf

Plejepersonale har ikke altid tid: Sådan kan ældre selv træne balancen

Det er vigtigt at komme ud at røre sig – også i disse corona-tider.

For ældre personer med begrænsede bevægelsesmuligheder kan det imidlertid være svært at få de stimuli, som kroppen ellers har så godt af. Sådan lyder det fra Uffe Læssøe, der forsker i balance ved fysioterapeutuddannelsen på Professionshøjskolen UCN.

Han har en række gode råd til at få trænet balancen hos ældre, som ellers primært er stillesiddende. Bevægelse og balancetræning gavner nemlig ikke blot kroppen, men også hjernen, og derfor er det vigtigt at holde sig i gang uanset alder og ens fysiske formåen.

- Når man taler om sanserne, vil de fleste umiddelbart komme til at tænke på syns-, smags-, lugte-, høre- og følesanserne. Men der er faktisk også andre sanser, som vi ikke er så opmærksomme på. Balancesansen og fornemmelsen for kroppens bevægelser leverer også informationer til hjernen, forklarer Uffe Læssøe.

Simple og få aktiviteter gør en forskel

Ifølge Uffe Læssøe er det mindst lige så vigtigt for ældre, der har begrænsede bevægelsesmuligheder, at træne deres balancesans som andre – og mere fysisk aktive – mennesker.

- For ældre mennesker er der større risiko for problemer med kropslige skavanker eller begyndende demens, hvilket kan medføre mindre fysisk aktivitet og færre stimuli. Og der er fare for, at det kan føre ind i en negativ spiral og mere tilbagetrukkenhed.

Det kan derfor være relevant at tænke kreativt og finde måder, hvorpå man på en relativt enkel måde kan opnå stimuli i dagligdagen, der træner balancen.

- Plejehjem og hospitaler har et naturligt fokus på pleje og behandling, men der vil ikke altid være ressourcer til aktiviteter, der kan stimulere det fulde spektrum af sanser for borgerne og patienterne. Svagelige hjemmeboende ældre mennesker er også udfordrede i forhold til selv at bevæge sig og opnå adækvate sensoriske stimuli. Men lidt har også ret her, for bare en smule balancetræning kan gøre en stor forskel, siger Uffe Læssøe.

4 gode råd til balancetræning

Det er ikke nødvendigvis høje mål, man skal sætte sig i forhold til at få dagligdags-stimuli. Helt almindelig brug af kroppen kan opfattes som vedligeholdende træning. Og selv det at sidde ned kan opfattes som en form for aktivitet. Nogle sidde-former er dog mere stimulerende end andre.

  1. Gyngestolen kender de fleste som en stabil stol, der kan vippe frem og tilbage. Når en person sidder i den, aktiveres den typisk ved personens skub med fødderne eller stræk af knæet. Undersøgelser peger på, at denne muskulære aktivitet, hvor lille den end måtte være, kan have en positiv fysiologisk effekt. I forhold til det sensoriske stimuli, vil bevægelsen i gyngestolen først og fremmest kunne påvirke vestibulærsansen, hvilket kan have god effekt på balancen.

  1. Veranda-sofaen er ophængt i et stativ eller i loftet på en måde, så den kan svinge frem og tilbage. Ofte vil man ikke have støtte med fødderne, hvilket gør, at dens gyngefunktion aktiveres ved stræk og bøj i knæene eller bevægelse af overkroppen. Det vil i nogen grad svare til bevægelsen man gør for at holde en gynge i gang på legepladsen. Bevægelsen kan virke beroligende og afslappende, og ligesom ved bevægelser i en gyngestol vil sving i en veranda-sofa kunne stimulere vestibulærsansen.

  1. Et ustabilt underlag vil være udfordrende for balancen, men at sidde på en stor træningsbold kan være for krævende for mange ældre mennesker. Sidder man på en lidt hård køkkenstol uden støtte af ryglænet vil dette dog også sætte krav til stabilisering af overkroppen og giver proprioceptiv sensorisk stimulation – specielt hvis man sidder med ryggen opret og bækkenet vippet frem på siddeknuderne. Når man skal slappe af, er det fint at synke ned i en blød lænestol eller sofa, men det er et negativt alternativ i forhold til den dynamiske kropslige sansestimulering.

  1. Sidder man i kørestol, vil man få proprioceptiv og vestibulær stimulation, idet man kører afsted og drejer rundt, også selvom man er nødt til at blive skubbet. Og køreturens mulighed for at skifte omgivelser og miljø er stimulerende for mange af de andre sanser.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11