23948sdkhjf

Hovedstaden følger trop: Varsler opgør med overflødige regler i ældreplejen

Tiden i ældreplejen skal bruges på kerneopgaven – at støtte og pleje Københavns ældre i hjemmeplejen og på plejehjem. Derfor vil sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF) nu have gennemgået regler, planer og strategier for at forenkle mest muligt.

Ud med uhensigtsmæssige arbejdsgange og ind med fuld tillid til, at sygeplejersker og sosu-medarbejdere løser deres opgaver bedst muligt og har fagligt råderum til at gøre netop dét. Sådan lyder ønsket fra Sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling.

Hun vil nu have gennemgået sin forvaltnings planer, strategier og politikker for, om de stadig er relevante og om noget kan skæres væk eller forenkles. Både kommunale og statslige regler trænger til et tjek, siger hun.

Et tilsvarende tjek er sat i gang i Aalborg Kommune, der er ved at se på unødvendig dokumenation i ældresektoren

- Vi skal vende hver en sten for at skabe optimale vilkår for vores medarbejdere og sørge for, at de kan fokusere på kerneopgaven – omsorg og pleje til dem, som har behov, siger sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF).

Hun har derfor bedt om Sundheds- og Omsorgsudvalgets opbakning til at sætte et afbureaukratisering- og forenklingsarbejde i gang. Og udvalget stemte forslaget igennem på møde den 7. april.

Det blev desuden tilføjet som ændringsforslag, at alle kommunalt vedtagne regler og dokumentationskrav bortfalder pr. 1. januar 2023 medmindre man politisk inden da når frem til, at en regel eller et dokumentationskrav skaber værdi for kerneopgaven.

Fokus på fleksibilitet og medbestemmelse

I forbindelse med tidligere regelforenkling har Sundheds- og Omsorgsforvaltningen for eksempel gjort op med det, som medarbejderne kunne opleve som ”minuttyranni.” Så hjemmeplejen i dag styres mindre af tid og fastlagte minutter afsat til hver enkelt opgave og mere af såkaldte ”besøgsblokke,” hvor borgeren, der modtager pleje sammen med kommunens medarbejder afgør, hvad indsatsen skal bestå i.

Det har skabt fleksibilitet for både borgere og medarbejdere. Men der er meget mere at tage fat på, mener Sisse Marie Welling.

- Tidligere har vi også haft succes med at indføre kvikservice for hjælpemidler som blandt andet rollatorer eller kørestole, så borgerne slipper for en lang ansøgningsproces, og nu blot kan komme og hente det, de har brug for – efter en faglig vurdering. Og i den kommende tid skal vi blandt meget andet se på, hvordan vi kan gøre vagtplanlægning mere smidig, så der frigives tid hos lederne til mere faglig ledelse, siger Sisse Marie Welling.

Forsøg med selvstyrende teams

I Københavns Kommunes ældrepleje er der samtidig flere steder forsøg i gang med selvstyrende teams, hvor medarbejderne selv fordeler opgaver og planlægger vagter. Det skal være med til at øge oplevelsen af fleksibilitet og medbestemmelse.

Også Københavns Ældreråd, Handicaprådet og medarbejderudvalg bliver inddraget i arbejdet og bliver bedt om at komme med bud på regler, som med fordel kan afskaffes.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.109