23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2020/S 114-276670
Offentliggjort
15.06.2020
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt Statens Serum institut v. Region Hovedstaden.

Vindere

Prøvetagningskits og podepinde i.f.m. covid-19

(15.06.2020)
Meditec A/S
3480 Fredensborg

Prøvetagningskits og podepinde i.f.m. covid-19


Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt Statens Serum institut v. Region Hovedstaden.

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Varer

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt Statens Serum institut v. Region Hovedstaden.
CVR-nummer: 29190623
Postadresse: Kongens Vænge 2
By: Hillerød
NUTS-kode: DK0 DANMARK
Postnummer: 3400
Land: Danmark
Kontaktperson: Henning Biil, NT-advokater
E-mail: heb@ntadvokater.dk
Telefon: +45 35447003

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.regionh.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Sundhed

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Prøvetagningskits og podepinde i.f.m. covid-19

II.1.2) Hoved-CPV-kode
33124130 Diagnostiske artikler
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

Indkøb af 3 mio. prøvetagningskits og 3 mio. podepinde i.f.m. covid-19.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 20 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
38000000 Laboratorieudstyr, optisk udstyr og præcisionsudstyr (ikke briller)
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0 DANMARK
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Indkøb af 3 mio. prøvetagningskits og 3 mio. podepinde i.f.m. covid-19.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
  • Tvingende grunde som følge af begivenheder, som den ordregivende myndighed ikke kunne forudse, og under streng overholdelse af direktivets betingelser
Forklaring:

Ordregiver har et akut behov for at sikre forsyningen af prøvetagningskits og podepinde til imødegåelse af COVID-19 pandemien. Den Nationale Operative Stab (NOST) har ved aktstykke nr. 140 af 16. april 2020 pålagt alle indkøbende myndigheder at disponere med henblik på, at der etableres rigelighed af værnemidler og kritisk udstyr med et mål om at etablere lagre til minimum 6 måneder. Nærværende indkøb foretages med henblik på at opfylde denne forpligtelse.

EU-Kommissionen har udarbejdet vejledning 2020/C 108 I701 af 1. april 2020 om anvendelse af udbudsreglerne i forbindelse med pandemien, herunder om anvendelse af udbud uden forudgående offentliggørelse. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet et tilsvarende notat af 12. marts 2020. Ordregiver har henholdt sig til disse retningslinjer og konkluderer på den baggrund, at anskaffelsen kan finde sted uden offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse af tvingende grunde, jf. udbudsdirektivets art. 32, stk. 2 c):

Ordregiver finder således, at alle 4 betingelser for at anvende den nævnte bestemmelse er opfyldt med følgende begrundelse.

- Uforudset begivenhed og årsagssammenhæng: På baggrund af de samstemmende vurderinger i vejledning og notat, lægger ordregiver til grund, at COVID-19 pandemien er en uforudset begivenhed for ordregiver, og at der er årsagssammenhæng imellem denne begivenhed og ordregivers behov for anskaffelse af prøvetagningskits og podepinde, som er kritisk udstyr til imødegåelse af pandemien.

Akut behov: Behovet for anskaffelsen er akut for ordregiver. Ordregivers beholdninger af prøvetagningskits og podepinde er ikke af en sådan størrelse, at de kan række i den periode, det vil tage at afvikle et hasteudbud selv med reducerede frister, når ordregiver samtidig skal leve op til det nødvendige volumen af tests.

Kun dækning af det akutte behov: Endelig har anskaffelsen et omfang, der alene dækker ordregivers akutte behov. Som nævnt ovenfor har NOST defineret det akutte behov som lagerkapacitet dækkende minimum 6 måneders forbrug. Uanset at pandemien i øjeblikket er under kontrol i Danmark er det nødvendigt at sikre muligheden for fortsat højt niveau af testning såfremt situationen ændrer sig.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

Betegnelse:

Prøvetagningskits og podepinde i.f.m. covid-19

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
12/06/2020
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Officielt navn: Meditec A/S
CVR-nummer: 89388813
By: Fredensborg
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 3480
Land: Danmark
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: ja
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 20 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

Der er tale om fælles udbud til Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt Statens Serum institut. Udbuddet gennemføres af Region Hovedstaden på vegne af disse ordregivere.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud, Erhversstyrelsen
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000

Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Ordregiver påregner tidligst at indgå kontrakt med den i pkt. V.2.3) nævnte leverandør efter 10 kalender dage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er blevet offentliggjort, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 4, stk. 1.

Klage over ordregivers valg af procedure mv. kan indgives til Klagenævnet. Senest samtidig med indgivelse af klage til Klagenævnet, skal klager skriftligt underrette ordregiver om den påståede overtrædelse og om, at klagen indbringes for nævnet.

Nærværende bekendtgørelse følges op af bekendtgørelse om indgået kontrakt. Klage herover skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelse om indgået kontrakt er blevet offentliggjort, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 3. Senest samtidig med indgivelse af klage til Klagenævnet, skal klager skriftligt underrette ordregiver om den påståede overtrædelse og om, at klagen indbringes for nævnet.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000

Internetadresse: http://www.kfst.dk/udbud

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
12/06/2020

Send til en kollega

0.031