Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/e7c69aca-e1e2-4c7f-ad1b-fd88de0a4cbf/publicMaterial
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Vindere
Intraosseøse kanyler
(23.03.2022)
Medidyne A/S
Skodsborgvej 311
2850 Nærum
Redningstæpper
(23.03.2022)
H. Dam Kærgaard A/S
Borupvang 9
2750 Ballerup
Brystkasseforbindinger
(23.03.2022)
AP Services A/S
Aulumvej 7
7550 Sørvad
Defibrillator elektroder
(23.03.2022)
Medidyne A/S
Skodsborgvej 311
Nærum
Opdateringer
Vedr. pkt. II.1.5): Rammeaftalernes anslåede værdi er kr. 20 mio., mens rammeaftalernes maksimale værdi er kr. 40 mio. Den anslåede værdi pr. delaftale er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Forsvarets operative behov i rammeaftalens løbetid, herunder særligt hvad angår specifikke indsættelser i missionsområder, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende operative behov i forhold til den nuværende situation kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
-
Værdier fordeler sig som følgende:
1. Brystkasseforbinding kr. 2,1 mio - 4,2 mio.
2. Defibrillator elektrode kr. 1,7 mio - 3,4 mio.
3. Tourniquet kr. 9,5 mio - 19,0 mio.
4. Redningstæpper kr. 1,1 mio - 2,2 mio.
5. Intraosseøse kanyler til rørknogler - kr. 5,6 mio - 11,2 mio.
-
Det er en forudsætning for deltagelse i udbudsproceduren, at der anvendes ESPD, jf. udbudslovens § 148. FMI kræver, at tilbudsgiver anvender ESPD som foreløbig dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 anførte udelukkelsesgrunde.
-
Tilbudsgiver, og eventuelt deltagerne i en sammenslutning af enheder, skal anvende den elektroniske version af ESPD, som er tilgængelig på ETHICS-webportalen. ESPD’et skal udfyldes og indgives via ETHICS-webportalen i overensstemmelse med de instrukser, der følger af ETHICS. Det er ikke nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning (konsortier), skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den deltager, der indgiver tilbuddet, at underskrive sit ESPD-dokument.
-
Før tildeling af kontrakten kræver FMI, at den tilbudsgiver, til hvem FMI har til hensigt at tildele kontrakten, har afgivet dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD, jf. udbudslovens §§ 151-155. FMI er forpligtet til at udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af en af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Det bemærkes, at visse frivillige udelukkelsesgrunde i direktiv 2014/24/EU om offentlige indkøb er gjort obligatoriske i udbudslovens § 136.
-
Såfremt samme juridiske enhed er en del af eller på anden måde deltager i flere tilbud, f.eks. afsender eget tilbud og samtidig deltager i et konsortium, der også afsender tilbud, skal tilbudsgiverne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at koordinere tilbuddene. FMI forbeholder sig ret til at anmode tilbudsgiverne om at godtgøre over for FMI, at samme juridiske enheds deltagelse ikke kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.
-
Vedrørende udbudsbekendtgørelsens punkt II.1.6): Eftersom udbuddet er opdelt i delkontrakter, bedes tilbudsgiver anføre i ESPD Del II, pkt. A, hvilke(n) delkontrakt(er), tilbuddet vedrører. Bemærk, at hver tilbudsgiver kun kan indgive ét tilbud for hver delaftale.
-
FMI forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet dertil, at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
-
Opmærksomheden henledes på, at investeringsscreeningsloven (lov nr. 842 af 10. maj 2021) pålægger visse virksomheder at ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå ”særlige økonomiske aftaler” inden for særligt følsomme sektorer og aktiviteter. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen.dk/aftaler-omfattet-af-investeringsscreeningsloven.
-
FMI yder ikke honorar til deltagerne i udbuddet.
Medicinske produkter til akutbehandling
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 16-28-71-80
Postadresse: Lautrupbjerg 1-5
By: Ballerup
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: Gitte Brylle
E-mail: fmi-sd-alj11@mil.dk
Telefon: +45 72814000
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Medicinske produkter til akutbehandling
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) ønsker at indgå 5 rammeaftaler på medicinske produkter til akutbehandling. De 5 delaftaler omhandler følgende:
- Brystkasseforbindinger
- Defibrillator elektroder til Zoll Propaq MD samt AED modellerne Zoll AED+ og Zoll AED3
- Tourniquet
- Redningstæppe
- Intraosseøse kanyler til rørknogler
-
Nærmere beskrivelse af produkterne fremgår af aftalernes Appendiks A - Kravspecifikation.
-
Aftalerne træder i kraft d. 1. marts 2022. Såfremt udbudsprocessen endnu ikke er afslutte inden denne dato, træder aftalerne i kraft hurtigst muligt derefter og slutdatoen rykkes ligeledes, således at aftalens varighed er 48 måneder.
Brystkasseforbindinger
Brystkasseforbindinger benyttes til behandling med penetrerende traumer (pneumothorax) i brystkassen.
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte Aftalen til indkøb af Leverancen på Aftalens vilkår og betingelser.
Defibrillator elektroder
Defibrillator elektroder benyttes sammen med defibrillator (AED) ved hjerte-lunge redning (HLR).
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte Aftalen til indkøb af Leverancen på Aftalens vilkår og betingelser.
Tourniquet
Tourniquet benyttes ved manuel blødningskontrol/-standsning ved livreddende behandling.
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte Aftalen til indkøb af Leverancen på Aftalens vilkår og betingelser.
Redningstæpper
Redningstæppe benyttes ved behandling af hypotermi.
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte Aftalen til indkøb af Leverancen på Aftalens vilkår og betingelser.
Intraosseøse kanyler til rørknogler
Intraosseøse kanyler til rørknogler benyttes til at administrere væske og medicin i behandlingen af patienten.
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte Aftalen til indkøb af Leverancen på Aftalens vilkår og betingelser.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ingen udvælgelseskriterier i indeværende udbud
Ingen udvælgelseskriterier i indeværende udbud
Der henvises til udbudsmaterialet vedrørende betalingsbetingelser. Fakturering skal ske i overensstemmelse med gældende dansk lovgivning om offentlige betalinger. Dette er p.t. lovbkg. nr. 798 fra juni 2007, som stiller krav om elektronisk fakturering. De nærmere betingelser vil fremgå af kontrakten.
Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en leverandør som repræsentant for sammenslutningen. Rammeaftalen skal udføres under hensyntagen til CSR-krav og den anvendte arbejdsklausul; der henvises til Appendiks B for yderligere oplysninger.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Vedr. pkt. II.1.5): Rammeaftalernes anslåede værdi er kr. 20 mio., mens rammeaftalernes maksimale værdi er kr. 40 mio. Den anslåede værdi pr. delaftale er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Forsvarets operative behov i rammeaftalens løbetid, herunder særligt hvad angår specifikke indsættelser i missionsområder, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende operative behov i forhold til den nuværende situation kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
-
Værdier fordeler sig som følgende:
1. Brystkasseforbinding kr. 2,1 mio - 4,2 mio.
2. Defibrillator elektrode kr. 1,7 mio - 3,4 mio.
3. Tourniquet kr. 9,5 mio - 19,0 mio.
4. Redningstæpper kr. 1,1 mio - 2,2 mio.
5. Intraosseøse kanyler til rørknogler - kr. 5,6 mio - 11,2 mio.
-
Det er en forudsætning for deltagelse i udbudsproceduren, at der anvendes ESPD, jf. udbudslovens § 148. FMI kræver, at tilbudsgiver anvender ESPD som foreløbig dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 anførte udelukkelsesgrunde.
-
Tilbudsgiver, og eventuelt deltagerne i en sammenslutning af enheder, skal anvende den elektroniske version af ESPD, som er tilgængelig på ETHICS-webportalen. ESPD’et skal udfyldes og indgives via ETHICS-webportalen i overensstemmelse med de instrukser, der følger af ETHICS. Det er ikke nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning (konsortier), skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den deltager, der indgiver tilbuddet, at underskrive sit ESPD-dokument.
-
Før tildeling af kontrakten kræver FMI, at den tilbudsgiver, til hvem FMI har til hensigt at tildele kontrakten, har afgivet dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD, jf. udbudslovens §§ 151-155. FMI er forpligtet til at udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af en af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Det bemærkes, at visse frivillige udelukkelsesgrunde i direktiv 2014/24/EU om offentlige indkøb er gjort obligatoriske i udbudslovens § 136.
-
Såfremt samme juridiske enhed er en del af eller på anden måde deltager i flere tilbud, f.eks. afsender eget tilbud og samtidig deltager i et konsortium, der også afsender tilbud, skal tilbudsgiverne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at koordinere tilbuddene. FMI forbeholder sig ret til at anmode tilbudsgiverne om at godtgøre over for FMI, at samme juridiske enheds deltagelse ikke kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.
-
Vedrørende udbudsbekendtgørelsens punkt II.1.6): Eftersom udbuddet er opdelt i delkontrakter, bedes tilbudsgiver anføre i ESPD Del II, pkt. A, hvilke(n) delkontrakt(er), tilbuddet vedrører. Bemærk, at hver tilbudsgiver kun kan indgive ét tilbud for hver delaftale.
-
FMI forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet dertil, at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
-
Opmærksomheden henledes på, at investeringsscreeningsloven (lov nr. 842 af 10. maj 2021) pålægger visse virksomheder at ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå ”særlige økonomiske aftaler” inden for særligt følsomme sektorer og aktiviteter. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen.dk/aftaler-omfattet-af-investeringsscreeningsloven.
-
FMI yder ikke honorar til deltagerne i udbuddet.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Præcise oplysninger om klagefrist(er):
I henhold til lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk, skal klage indgives for Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister :
Klager over udbud og beslutninger, der er omfattet af Kapitel II og III i udbudsloven, som ikke angår spørgsmål om en ansøgers manglende prækvalifikation, skal i henhold til § 7, stk. 2 i Lov om Klagenævnet for Udbud indgives til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af en underretning til de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen
3) 6 måneder regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere og tilbudsgivere om, at ordregiver har indgået en rammeaftale, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning om at videreføre kontrakten, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
-
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage er indgivet til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 6, stk. 4. Hvis klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klager endvidere anføre, om der er begæret opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1.
-
Kontaktoplysninger til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
-
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk