23948sdkhjf

Fakta om udbudet

Offentliggjort
16.09.2022
Udbudstype
Offentligt udbud

Udbyder

DEN ERHVERVSDRIVENDE FONDE DANSK KYST- OG NATURT // CVR:36471271

Bæredygtig planlægning af feriehusområder


DEN ERHVERVSDRIVENDE FONDE DANSK KYST- OG NATURT // CVR:36471271

OpgavebeskrivelseINTRODUKTION
For at kunne omstille feriehusområderne i en mere bæredygtig retning, primært med fokus på den miljømæssige bæredygtighed, er det nødvendigt at se på planlægningen omkring feriehusene og den infrastruktur som feriehuset er afhængigt af – fx håndtering af øget spildevand, energiforsyning, affaldshåndtering, samt udbygning af infrastruktur til elbiler.
Der er omkring 220.000 sommerhuse i Danmark, hvoraf mange af dem ligger i naturskønne områder ved kysterne. Med mange danske og udenlandske overnatninger i de danske feriehuse bidrager feriehusturisme i høj grad til den samlede turisme i Danmark. Ca. en femtedel af landets sommerhuse er på udlejningsmarkedet, og med stigende overnatningstal hen over de seneste år betyder dette, at feriehusene bruges både i højsæsonen og i stigende grad også i forårs- og efterårssæsonen. En udvikling der kommer til at forsætte, hvis den rette kapacitet er til stede. Et øget brug af feriehusene ses også blandt feriehusejerne selv. Dertil ses det bl.a. også at flere feriehuse bliver benyttet til helårsbeboelse. Den øgede benyttelse af feriehusene blandt gæster og feriehusejere lægger et yderligere pres på infrastrukturen i sommerhusområderne. Mange af de eksisterende feriehuse ligger inden for kystnærhedszonen, hvilket kan give udfordringer ift. en mere bæredygtig udvikling af områderne hvad angår bl.a. udvikling af infrastruktur. Hvad giver det af udfordringer i de eksisterende sommerhusområder? Og hvordan kan dette løses?
Ved udlæg af nye arealer til sommerhusområder vil nogle kommuner have lidt areal til bebyggelse, mens andre vil have meget. Uanset hvilket scenarie der er tale om, kan der argumenteres for at det er nødvendigt ud fra et bæredygtighedsperspektiv, at man begynder at tænke hele vejen rundt om planlægningen af sommerhusområderne. Det vil sige, at vigtige bæredygtighedsprincipper bliver indtænkt i planstrategier, kommuneplaner og lokalplaner.
Dette taler ind i en ny klimadagsorden, hvor mange kommuner har forpligtet sig til at levere på klimamål, og hvor klimaplaner spirer frem i stort set alle kommuner. Dertil arbejdes der i kommunerne med bæredygtige turismestrategier. Det er ønsket, at der i dette arbejde også rettes fokus på, hvordan der kan arbejdes strategisk med planlægning af sommerhusområderne, som en del af bæredygtig turismeudvikling og hvor bæredygtighedsprincipper som et resultat kan indgå og prioriteres i lokalplaner. At en bæredygtig planlægning af sommerhusområder kommer til at indgå i den strategiske planlægning på lige fod med andre planer og sektorer.
Det er således formålet med den stillede opgave at bidrage til den miljømæssige og den sociale bæredygtighed i forhold til planlægning af feriehuse ved at kvalificere, inspirere til fremtidens planlægning af sommerhusområderne – både de eksisterende og ved udlæg af nye sommerhusområder.
Bæredygtig planlægning og infrastruktur skal tænkes ind ift. flere forskellige områdetypologier. Det kan være nye arealer som ikke er planlagte/udlagte og uden lokalplan, eksisterende arealer der er udlagte/planlagte men som ikke er bebygget med sommerhuse, eksisterende bebyggelse af sommerhuse samt eksisterende bebyggelse i andre områder end sommerhusområder fx flexboliger i landsbyer. Ligeledes kan det også være ift. planlægning af områder med mulighed for placering af store sommerhuse. Blot for at nævne nogle eksempler.

OPGAVEBESKRIVELSE
Dansk Kyst- og Naturturisme (herefter DKNT) ønsker således et tilbud på løsning af denne opgave, som minimum forventes at indeholde følgende leverancer:
1. Med henblik på at identificere centrale bæredygtighedsudfordringer gennemføres en mapping som skal indeholde en introduktion til relevante problematikker samt en dybdegående analyse af udvalgte problemstillinger.
2. Oplæg på udviklingsveje og relevante løsninger til mere bæredygtige feriehusområder.
3. Med udgangspunkt i ovenstående foretages en analyse af relevante fokusområder set ift. udvalgte områdetypologier med dertilhørende scenarier (fx ligger arealet inden for eller uden for kystnærhedszonen, er der tale om naturlig forsættelse af eksisterende bebyggelse osv.). Hver områdetypologi skal indeholde handlingsanvisende anbefalinger, hvor der tages højde for den eksisterende lovgivning og hvilke muligheder og barrierer der er ift. realisering af nogle af anbefalingerne.
4. Med afsæt i tre case-kommuner arbejdes der i dybden med udvalgte områdetypologier og scenarier for planlægning af feriehusområder i de pågældende kommuner. Denne leverance kan bl.a. også indeholde ideer og koncepter på skitser til hvordan sommerhusområdet kan se ud i et planmæssigt perspektiv. Udvælgelse af de 3 case-kommuner vil ske i dialog med valgt rådgiver. Rådgiver kan i tilbuddet komme med bud på relevante geografier. Valg af kommune vil ske ud fra nogle kriterier, som defineres sammen med rådgiver, og hvor de udvalgte kommuner forpligter sig til samarbejdet i form af timeallokering, arealer til brug i områdetypologien mm. Resultaterne fra de tre kommunecase-beskrivelser skal formidles således at det kan give inspiration og anbefalinger til kommunernes videre arbejde.
Det er forventningen, at tilbudsgiver anskueliggør, hvordan opgaven tænkes løst med afsæt i ovenstående oplæg. Alternative løsningsforslag end ovenfornævnte bydes meget velkomne. Det er ligeledes forventningen, at tilbudsgiver har indgående faglig erfaring inden for området og dertil vil trække på erfaringer og viden som fx at inddrage principper for bæredygtigt byggeri og bæredygtig områdeudvikling – fx DGNB-certificering m.fl. i opgaveløsningen samt bruge erfaringerne fra bl.a. rapporten Sommerhuse og verdensmål – benyttelse, beskyttelse og planlægning udgivet af forskere fra Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Realdania.
Da en fyldestgørende løsning af opgaven kræver forskellige former for ekspertise, vil det være oplagt at være flere typer af rådgivere/konsulenthuse om løsning af opgaven. Vi byder derfor et tilbud med et konsortium indeholdende flere virksomheder velkomment. Der skal dog være en hovedrådgiver, som vil indgå kontrakt med DKNT, hvor andre rådgivere knyttet til løsning af opgaven vil indgå i kontrakt med denne og ikke DKNT.
Den forventede vægtning af de fire hovedleverancer ift. allokering af ressourcer er følgende:
1. Mapping: 15%
2. Oplæg på udviklingsveje og løsninger: 15%
3. Analyse af fokusområder ift. udvalgte typologier/scenarier: 35%
4. Analyse af områdetypologier i 3 kommuner: 35%
Slutleverancen forventes at indeholde resultater og analyse af ovenstående punkter. Som en del af dette, også forskellige former for visualiseringsmateriale som fx oversigtskort, skitser, visualisering af udviklingsprincipper mm. Anbefalinger skal have karakter af at kunne anvendes bredt.
De primære modtagere af rapporten vil være kommuner og lodsejere.

KRAV TIL DEN SKRIFTLIGE LEVERANCE
Det er forventningen der i den skriftlige leverance anvendes billeder og andet visuelt materiale, der tydeligt viser ideer og koncepter udviklet i de tre case-kommuner. Derudover er der følgende krav:
- Rapporten afleveres som fil, færdigopsat i DKNTs design:
o https://www.kystognaturturisme.dk/design
- Rapporten indeholder et executive summary på engelsk
- Rapporten er korrekturlæst
- Alle anvendte billeder, skal krediteres, og alle rettigheder til at anvende disse billeder skal overdrages til DKNT som en del af leverancen. Brug af billeder i leverancer udarbejdet for DKNT skal altid være i overensstemmelse med Dansk Ophavsret
Annonceret16. september 2022 14:00:00 CEST
Deadline5. oktober 2022 16:00:00 CEST
UdbudstypeMindre danske udbud
OpgavetypeTjenesteydelser
UdbudsformOffentligt/åbent udbud
CPV kode85312320
MyndighedstypeAndet

Dokumenter & materiale

Dokumenter> application/pdf

Tildelings- og udvælgelseskriterier

TildelingskriterierØkonomisk mest fordelagtige bud
Uddybning af tildelingskriterierTildeling af opgaven sker på baggrund af det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Det økonomisk mest fordelagtige tilbud bedømmes ud fra følgende parametre med dertilhørende vægte:
1) Pris: 20 pct.
2) Kvalitet og kvalifikationer: 80 pct.

Ad 1) Følgende elementer indgår i evalueringen af prisen:
- Prisen for tjenesteydelsen.

Ad 2) Følgende elementer indgår i evalueringen af tilbuddets kvalitet og kvalifikationer:
- Tilbudsgivers samlede opgaveforståelse
- Tilbudsgivers oplæg til opgaveløsning
- Tilbudsgivers erfaring inden for feltet
- Tilbudsgivers oplæg til formidling af leverancen
- Sammensætning af team til løsning af de identificerede opgaver, herunder opgavefordeling, ansvarsområder og timefordeling på allokerede medarbejdere
- Tilbudsgivers ressourcer ift. at løse opgaven inden for tidsrammen
Udvælgelseskriterier

Kontaktperson

NavnHenriette Hansen
Telefon+45 28593937
E-mailhmh@kystognaturturisme.dk

Ordregiver

NavnDEN ERHVERVSDRIVENDE FONDE DANSK KYST- OG NATURT // CVR:36471271
AdresseSkeelslundvej 99
9440 Aabybro
DK
Telefon+45 23329009
E-mailinfo@kystognaturturisme.dk
WWWwww.kystognaturturisme.dk

Send til en kollega

0.047