23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2019/S 005-006894
Offentliggjort
08.01.2019
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Region Syddanmark

Vindere

(08.01.2019)
Waldemar Link GmbH & Co. KG
Hamburg

Kontrakt vedrørende cementeret anatomisk ru/sandblæst stem


Region Syddanmark

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Varer

Legal Basis:

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Region Syddanmark
29190909
Damhaven 12
Vejle
7100
Danmark
Kontaktperson: Udbudskonsulent Stine Cheng
Telefon: +45 24626201
E-mail: stine.westerboe.cheng@rsyd.dk
NUTS-kode: DK03

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.rsyd.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Sundhed

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Kontrakt vedrørende cementeret anatomisk ru/sandblæst stem

II.1.2) Hoved-CPV-kode
33183100
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

De udbudte rammekontrakter vedrører indkøb af cementeret anatomisk ru/sandblæst stem til sygehusene i Region Syddanmark. Indkøbet omfatter køb af implantater samt tilhørende instrumentarier, service og uddannelse af personalet.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 15 500 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
33169000
33184100
73000000
79632000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK03
Hovedudførelsessted:

Region Syddanmark.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Der er tale om et udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse i henhold til udbudslovens paragraf 80 stk. 3 nr. 2. Den udbudte rammekontrakt vedrører indkøb af cementerede anatomisk ru/sandblæst stem med unipolart hoved med tilhørende instrumentarier til sygehusene i Region Syddanmark. Anskaffelserne indeholder desuden service og uddannelse i implantaterne og de tilhørende instrumentarier samt implementeringsservice. Der forventes ca. 500 procedurer årligt.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • manglende konkurrence af tekniske årsager
Forklaring:

I forbindelse med udbud af hofte- og skulderimplantater i 2018, blev der ikke modtaget bud på delkontrakt 3 – cementeret anatomisk ru/sandblæst stem. Der er på markedet kun én leverandør der tilbyder denne type stem - Waldemar LINK med Viking Medical som agent.

Der er fra klinikerne i Regionen (ortopædkirurgiske afdelinger) et ønske om at benytte Lubinus SPII stemmet fra Waldemar Link til indikationen ”disloceret collum femoris fraktur hos ældre patienter”. Specialerådet på det ortopædkirurgiske område har bedt klinikerne om at udarbejde en mini-MTV for Lubinus SP II stemmet fra Waldemar LINK.

Konklusionen i den udarbejdede mini-MTV er, at anvendelse af Lubinus SPII stemmet sammenlignet med de mest anvendte cementerede glatte stem vil medføre en signifikant lavere risiko for post-operativ periprostetisk femur fraktur (PPFF). Risikoen for PPFF er rapporteret fra 3,5 til 9,7 gange højere på de mest anvendte cementerede glatte stem sammenlignet med Lubinus SPII stemmet. Reoperation efter PPFF er ensbetydende med et meget stort indgreb, længerevarende indlæggelser, en høj forekomst af medicinske og kirurgiske komplikationer samt en øget mortalitet.

Konkurrencesituationen på markedet i kombination med den bedre behandling af ældre patienter med disloceret collum femoris fraktur ved det cementerede anatomiske ru/sandblæste stem Lubinus SPII gør, at Regionen udsender profylaksebekendtgørelse med henblik på direkte tildeling af kontrakt til Viking Medical / Waldemar LINK.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2018/S 067-148523

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
04/01/2019
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Waldemar Link GmbH & Co. KG
Hamburg
Tyskland
NUTS-kode: DE
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 15 500 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse: http://www.klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Klagefristerne er fastsat i lov om Klagenævnet for Udbud § 7 stk. 3. Det fremgår heraf:

I tilfælde hvor ordregiveren forud for en kontraktindgåelse har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, hvoraf det fremgår, at ordregiveren agter at indgå kontrakt med en bestemt virksomhed, og denne bekendtgørelse indeholder en begrundelse for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, og når kontrakten ikke er indgået inden udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort, skal klage i forbindelse med ordregiverens beslutning om, at ordregiveren har til hensigt at indgå kontrakt med en bestemt virksomhed, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse om, at ordregiver har indgået en kontrakt. Samme frist gælder ved indbringelse for domstolene, jf. § 7 stk. 6.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse: http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
04/01/2019

Send til en kollega

0.047